To RATB or not to RATB

Nu mi-a placut niciodata sa merg cu RATB-ul. Motivele cred ca sunt evidente, nu va obosesc cu enumerarea lor.

Metrorex-ul mi-a fost un prieten bun inca din liceu, insa din pacate, nu intotdeauna ajunge acolo unde am nevoie asa ca, uneori trebuie sa apelez si la mijloacele de transport de suprafata.

De cand au introdus cardurile active, vanzatoarele de bilete se tot stramba atunci cand vrei sa cumperi clasicele bilete si aproape ca iti baga pe gat achizitionarea unui card electronic. Pentru ca pentru o perioada de 2 ori pe saptamana nu aveam incotro si trebuia sa merg cu RATB-ul, m-am gandit ca pot face o exceptie si in loc sa-mi iau vreo 10 bilete si sa risc sa le stric prin buzunar, am zis ca n-ar strica un Card Multiplu. Problema ar fi ca nu-ti ofera absolut niciun avantaj. Adica dupa ce ca mi-am cumparat asa ceva, a trebuit sa mai platesc si cartonul ala. Nu mult, 1.4 lei sau pe acolo, insa de suma respectiva puteam sa-mi mai iau nca un bilet si-mi ramaneau si 10bani pentru pusculita. Si atunci, de ce sa renunt la bilete?

Dupa terminarea calatoriilor de pe cardul respectiv, doamnele din chioscurile de bilete pur si simplu au refuzat sa mai vand mai mult(sau mai putin) de 2 calatorii pentru, si acelea cu mare greutate, fiind doar de „extrema urgenta” cum s-au exprimat chiar ele de mai multe ori, mentionand de asemenea ca vor fi scoase in cel mai scurt timp.

Nu vreau sa ma intelegeti gresit, am fost un fan al Oyster-ului, portofelul activ din Londra, inca de prima data cand am fost acolo, insa ei au si alternativa achizitionarii unei singure calatorii daca doar de atat ai nevoie, deci in niciun caz nu este vorba de preferinta mea pentru sistemul nostru total depasit, ci indignarea mea pentru implementarea proasta a unui sistem copiat aiurea.

Ieri am dat de o doamna ceva mai simpatica, care ne-a explicat mai multe despre fiecare varianta de card si pana la urma mi-am achizitionat si eu un portofel electronic. Probabil ca-l voi folosi si la metrou ca abonament acum ca il am. Pentru un minim de 15 lei cardul este gratuit, insa pentru o suma mai mica nu poate fi achizitionat decat contracost si atunci ma intreb care este solutia pentru cei care vor doar o simpla calatorie de 1.3lei si nu au sau nu vor sa cheltuiasca mai mult, lucru care nu mi se pare deloc deplasat. Singurul lucru pe care il pot face este sa se urce in autobuz fara bilet, corect?

Chiar ieri, dupa noi, era o doamna in aceasta situatie – vroia o calatorie, dar nu erau bilete decat de 2 calatorii, asa ca s-a urcat in autobuz fara sa taxeze.

E foarte bine ca incercam si noi sa intram in randul lumii cu aceste portofele electronice, insa nu e normal sa obligi calatorul sa plateasca mai mult decat costa un drum cu tramvaiul/autobuzul/troleibuzul. Din pacate, Regia Autonoma de Transport a preluat sistemul din alte tari dezvoltate, dar nu a fost preluat complet, mai sunt multe de pus la punct. Sper ca in timp se va rezolva si aceasta problema.

Un răspuns

  1. Foarte corect! Am scris si eu despre limitarile evidente aduse de noul sistem de taxare cu cardul la adresa dreptului de a calatori: http://jurnalbio.wordpress.com/2011/05/25/card-ratb-bilete-transport-bucuresti/

Lasă un răspuns

